הזעות בלילה בגיל המעבר

אילו טיפולים ניתן להציע?

רוצה להכיר
את סימידונה 6.5 מ"ג

אחת התופעות המציקות ביותר בגיל המעבר היא הזעות בלילה. מדוע זה קורה? מה ההבדל בין גלי הזעה המופיעים במהלך היום בהשוואה לאלה המופיעים בלילה? ומה אפשר לעשות כדי להתמודד היטב עם התופעה?

מהן הזעות לילה בגיל המעבר?

גלי חום הן ה"סמל" של גיל המעבר (מנופאוזה) – הסימפטום הראשי, הכי שכיח והמוכר ביותר. אם באמצע ישיבה במשרד, כשהמזגן נמצא על טמפרטורה שאפילו פינגווינים חשים בה מעט קרירות, ראית את אחת המנהלות בעשור ה-5 לחייה מזיעה לפתע כאילו שהיא הרגע סיימה את מרתון פריז – רוב הסיכויים שמדובר בגל חום של המנופאוזה. אותו הגל לא "מסיים לעבוד" בשעה 17:00 ויכול להופיע גם באמצע הלילה, אפילו כמה פעמים.

מה ההבדל בין גל יומי ללילי?

זו לא אותה הגברת בשינוי אדרת? זו בהחלט אותה הגברת ומדובר באותו גל חום שנובע מאותם מנגנונים גופניים. אבל העובדה שזה מתרחש בלילה, באמצע השינה (גל חום שכזה מעיר מהשינה), יכול לכלול הזעות (גל חום לילי עשוי לכלול הזעה משמעותית) וכאשר לעתים אנחנו גם ישנים בזוג (פתאום בן הזוג שלנו מגלה שהוא ישן לצד לפיד או מתעורר מאישה שטופת זיעה לצידו) – הופכת את החוויה לשונה ואף מעיקה יותר.

מה ההשלכות של גלי חום ליליים?

סדינים ספוגים בזיעה הם לא נוחים – אבל זה משהו שכל מכונת כביסה יודעת להתמודד איתו בהצלחה. ההפרעה לשינה (שלך ושל בן/בת הזוג שאיתך) היא הבעיה הגדולה יותר של גלי חום ליליים.
בנוסף, גלי החום שמביאים להפסקות השינה אינם רק עניין של איכות חיים או חוסר נוחות: הם עלולים לגרום, בטווח הארוך, לפגיעה לבבית (גל החום גורם לזינוק בלחץ הדם, שעלול להעלות את הסיכון למחלות לב וכלי דם) ומוחית (גל החום מונע מהמוח חמצן וסוכר הנדרשים לפעילותו התקינה – וכך עלול להאיץ תהליכי ניוון, שעוברים באופן נורמלי על כל אחד מאיתנו עם חלוף השנים). 

כיום ברפואה מקובל להתייחס לגלי חום ליליים ברצינות (ולא רק כתלונה על פגיעה באיכות החיים) – ולחשוב כיצד ניתן למנוע אותם או לכל הפחות להפחית את כמותם. 

כמה זה שכיח?

גלי חום נחשבים לסימן היכר מובהק של גיל המעבר, כאשר על פי הנתונים הידועים עד 85% מהנשים בגילאים אלו חוות אותם. נתונים ישירים על גלי חום ליליים לא נמדדו, אך כן ידוע ש-64% מהנשים בגיל המעבר מדווחות על בעיות שינה (כולל גלי חום ליליים והזעות ליליות וכולל קשיי הירדמות, שינה לא רציפה ושינה לא מרעננת) – כך אפשר לקבל הערכה על ההיקף הגדול של התופעה.

איך זה שיש נשים שכלל אינן חוות זאת?

אכן, לא כל הנשים במנופאוזה שחוות גלי חום – חוות גם הזעות לילה. כנראה שישנן נשים שיש להן "חסינות" או "עמידות" לכך ואפשר גם להסתכל על כך מצידו השני של המטבע: ישנן נשים שיש להן מעין "רגישות" מוגברת לכך. בכל מקרה, לתורשה שלנו (ה-DNA שקיבלנו מאמא ומאבא ומהדורות הקודמים); למבנה הגופני שלנו; למחלות ולמצבים הרפואיים שיש לנו; וגם לאורח החיים שלנו – לכל אלו יש כנראה תרומה מסוימת לשאלה אם בכלל נחווה גלי חום ליליים.

מדוע זה קורה?

כיום הרופאים והחוקרים סבורים שהסיבה המרכזית לגלי חום היא השינויים ההורמונליים שעוברים על גוף האישה בגיל המעבר. בייחוד מדובר על הירידה/התנודות  שמתרחשות עם הגיל ברמות האסטרוגן והשפעתן השלילית על ההיפותלמוס (מבנה מוחי קטן האחראי, בין היתר, על ויסות חום הגוף, מערכת הדם והלב, הרעב והצמא). לא ידוע מהמחקר מדוע אצל מישהי אחת מתרחשים גלי חום ליליים ניכרים – ואצל חברתה מתרחשים גלי חום בעיקר בשעות היום או הערות.

איך מעריכים את חומרת הבעיה?

כמו בכל דבר אחר, ניתן לנהל "יומן הזעות" ולכתוב בכל בוקר מה עבר עלייך באותו לילה – וכיצד הרגשת. ייתכן שמישהי תהיה עם גל חום והזעת לילה פעמיים בשבוע – ותחווה זאת כסיוט נוראי, בעוד שחברתה תהיה עם מספר כפול של גלי חום ליליים, אבל עם חוויה של משהו לא נעים אבל לא נורא.

מומלץ למלא טבלה כזאת במשך כמה ימים (לדוגמה: שבועיים) לפני פגישה עם הרופאה. האם נדרשת להחליף מצעים בבוקר? האם היית צריכה להחליף את הפיג'מה באמצע הלילה? האם לא יכולת להמשיך לישון בלי לעשות מקלחת קפואה? האם לקח לך שעה וחצי להירדם אחרי כל גל והתעוררות? האם חווית חרדה? צמרמורת? דפיקות לב?

העזות בלילה בגיל המעבר

מתי לטפל?

השאלה אם לטפל בבעיה היא שאלה מאוד אינדיבידואלית, שקשורה לאיכות החיים שאת מעוניינת בה וחפצה בה. בעוד שברור שגלי חום ליליים המלווים בהזעות אינם מוסיפים לך בריאות – אף אחד לא יכריח אותך לטפל במשהו שאת חווה כעניין שאת מתמודדת איתו היטב.

כמובן שמומלץ לערב בעניין ובהחלטה עוד מוח וזוג עיניים – למשל רופא/ת המשפחה או רופא/ת הנשים שלך. כך, למשל, אם את חווה 3 גלים שונים מדי לילה אבל מרגישה שאת מתמודדת איתם היטב, אולי ייתכן שמבחינה רפואית עדיין שווה להתייחס לכך ולהתאים לכך טיפול תרופתי או אחר.

איך אפשר לנסות ולהקטין את הסיכון לגלים בלילה?

מתח יכול להחמיר הזעות לילה, ולכן חשוב למצוא דרכים בריאות להתמודד איתו. טכניקות מיינדפולנס ומדיטציה, שמירה על לוח זמנים קבוע ולקחת הפסקות לאורך היום יכולים להיות מועילים. כך גם עיסוק בפעילויות מרגיעות לפני השינה, כגון קריאה או האזנה למוזיקה.

בנוסף, יצירת סביבת שינה קרירה ונוחה יכולה לעזור להפחית את התדירות והעוצמה של הזעות לילה. שמרי על טמפרטורת חדר השינה קרירה באמצעות חלונות פתוחים, מאוורר או מזגן. והשתמשי בסדינים ובבגדים נושמים (100% כותנה).

יצירת הרגלי שינה בריאים יכולה לקדם שינה טובה יותר ולהפחית הזעות לילה – זהו תחום הנקרא "היגיינת שינה" (הוא לא קשור לגיל המעבר, אלא לתחום השינה). שמרי על לוח זמנים קבוע של שינה, הימנעי מאכילת ארוחות כבדות ומצריכת חומרים מעוררים (כגון קפאין או אלכוהול) סמוך לשעת השינה, וצרי שגרת שינה מרגיעה.

אילו טיפולים קיימים?

טיפול הבחירה המקובל נקרא "טיפול הורמונלי חלופי" (HRT) – מתן תרופתי של הורמוני המין הנשיים אסטרוגן ופרוגסטרון למשך כמה שנים. הרמות של שניהם צונחות בגוף האישה בגיל המעבר והרעיון הוא לתת תחליף סינתטי שלהם, שישלים את החסר ויפתור את הבעיה. הטיפול נחשב ליעיל בהתמודדות עם תסמיני גיל המעבר.

מה לגבי מי שלא יכולה/רוצה לקבל הורמונים?

לא כל אחת רוצה ליטול הורמונים ולא כל אחת רשאית לקבל הורמונים (למשל, בשל מחלות רקע המונעות זאת או משום שהיא עברה את החלון הטיפולי שבו אפשר לקבל הורמונים) – עם זאת, גם עבורן קיים טיפול יעיל ומוכח מחקרית בשם "סימידונה 6.5 מ"ג".

סימידונה נחקרה קלינית והוכחה כיעילה להקלה בתסמיני גיל המעבר (מנופאוזה) ובהן גלי חום, הזעת יתר, הפרעות שינה, עצבנות ושינויים במצב הרוח. היא יכולה להתאים לכל מי שאיננה מעוניינת, רוצה או יכולה לקבל טיפול הורמונלי. מדובר בתרופה שאינה מכילה הורמונים, ממקור צמחי, ומיועדת להקלה בתסמיני גיל המעבר.

תרופה זו במינון של 6.5 מ"ג ניתנת לרכישה ללא מרשם, ומכילה תמצית יבשה של הצמח קוהוש שחור (Cimicifugae rhizoma). כמובן שיש לעיין בעלון לצרכן לפני השימוש.

חשוב להבדיל! תרופה ממקור צמחי נחקרה במחקרים קליניים מקיפים והוכחה על ידי רשויות הבריאות כיעילה ובטוחה לטיפול בתסמיני גיל המעבר.

עד כמה את סובלת מתסמיני גיל המעבר?
הקליקי כאן לשאלון הקצר שלנופני עם התשובות שלך לרופא.ה והתייעצי אם התסמינים נובעים מגיל המעבר או מסיבות אחרות.

בחרי בית מרקחת

סימיודנה 6.5 מ"ג

שימי לב הינך מופנה לאתר חיצוני. בהתאם לתקנון האתר, אין לנו שליטה ואיננו אחראים לאפליקציות או לתוכנם ​של אתרי אינטרנט אחרים אשר אליהם יש קישור מאתר זה והשימוש בהם על אחריות המשתמש.

סימידונה 6.5 מ"ג מכילה רכיב פעיל תמצית יבשה של קוהוש שחור

למידע נוסף ניתן לפנות בטלפון 02-5893939 או באתר www.rafa.co.il , אין להסתמך על התוכן והמידע לשם קבלת ו/או הענקת טיפול רפואי והוא אינו מיועד לבוא במקום העלון לצרכן ו/או התייעצות עם רופא מוסמך